Opvliegers tijdens de menopauze zijn vervelend, maar gelukkig kun je er zelf veel tegen doen. Gezond voedsel, beweging en ontspanning zijn de sleutelwoorden. Het kan erg lastig zijn om daarvoor zelf te bepalen wat je wel en niet moet eten, hoe veel je moet sporten, welke oefeningen je het beste kan doen en zo zijn er vast nog meer dingen zelf lastig te bepalen. De Care for Women specialiste is gespecialiseerd in vrouwengezondheid, waaronder dus opvliegers tijdens de menopauze. Zij kan jouw klachten op een rijtje zetten en dan samen met jou uitzoeken hoe je deze klachten/opvliegers het beste kan tegen gaan. Wordt jouw leven ook beïnvloed door die opvliegers en wil je ze graag tegengaan maar weet je niet hoe? Maak dan gerust eens een afspraak bij een Care for Women specialiste bij jou in de buurt.

Opvliegers geen bedreiging voor je gezondheid

Tijdens een etentje zit je lekker te keuvelen en een wijntje te drinken. Uit het niets word je overvallen door een opvlieger: je begint te transpireren, je hart klopt sneller en je gezicht en hals worden zo rood als een tomaat. Na een paar minuten is het over, maar je shirt en de rug van de stoel zijn al doorweekt van het zweet. Op zulke momenten komt de Menospray goed van pas. Het is een eenvoudige spray die is in te zetten wanneer je een opvlieger of transpiratieaanval voelt opkomen. Door verneveling in de mond wordt het meteen opgenomen, hierdoor heeft het een snelle werking.

Opvliegers tijdens de menopauze zijn beïnvloedbaar

Ongeveer 80% van de vrouwen ervaart opvliegers tijdens de menopauze. Opvliegers kunnen heel kort duren, maar ook wel eens een kwartier of langer. Sommige vrouwen hebben er een paar maanden last van, anderen vele jaren. 10 jaar na de laatste menstruatie heeft nog altijd 5% van de vrouwen last van opvliegers. De intensiteit en de duur van opvliegers zijn gelukkig beïnvloedbaar. Stress en emoties werken bijvoorbeeld versterkend voor opvliegers. Door stress komt er meer adrenaline vrij. Onder invloed van het stofje adrenaline krijg je meer opvliegers.

Voedsel

Opvliegers tijdens de menopauze kun je te lijf gaan met hormonale medicijnen, niet-hormonale medicijnen of homeopathische middelen. Maar je kunt opvliegers ook op een andere manier proberen in te perken. Je voeding heeft veel invloed op de intensiteit en frequentie van opvliegers. Het is daarom de moeite waard om te letten op wat je eet en drinkt. Fyto-oestrogenen bijvoorbeeld zijn plantaardige hormonen die het aantal opvliegers of de hevigheid ervan verminderen. Ze komen van nature voor in bepaalde voedingsmiddelen. Aziatische vrouwen hebben nauwelijks last van opvliegers tijdens de menopauze. Dit komt waarschijnlijk doordat hun voeding rijk is aan deze plantaardige hormonen. Ze komen voor in de volgende voedingsmiddelen:

  • Sojaproducten
  • Bepaalde noten en zaden, zoals amandelen, zonnebloem- en pompoenpitten, lijnzaad
  • Peulvruchten zoals kikkererwten, kidneybonen en linzen
  • Graansoorten zoals tarwe, mais, haver, gerst en rogge
  • Planten zoals de rode klaver en de luzerne.

Naast fyto-oestrogenen bestaan er nog meer voedingsmiddelen die een gunstige werking hebben op opvliegers tijdens de menopauze:

  • Fruit, zoals appels, perziken, peren en mango’s
  • Groenten zoals broccoli, paprika, rabarber en koolsoorten
  • Aardappels
  • Vetten en oliën zoals roomboter, olijfolie, sojaolie, walnootolie en zonnebloemolie
  • Zuivelproducten zoals biologische yoghurt, sojamelk, karnemelk en kwark
  • Eieren
  • Vis zoals makreel, haring, paling, sprot en bokking
  • Zoetstoffen zoals honing, kandij, ahornsiroop en dadelsiroop

“Opvliegwekkend” voedsel

Bepaalde middelen kunnen ook een averechtse werking hebben op opvliegers. Veel vrouwen ervaren dat de onderstaande middelen opvliegers kunnen versterken:

  • Pittig gekruide gerechten
  • Koffie, thee, frisdranken en alcohol
  • Suiker en producten van wit meel
  • Producten die veel eiwitten bevatten
  • Vlees en gevogelte
  • Conserveringsmiddelen.

Opvliegers en lifestyle

Tijdens de menopauze is er niet alleen voedsel wat opvliegers kan beïnvloeden, ook je leefstijl kan de hoeveelheid en de intensiteit beïnvloeden. Vrouwen die roken blijken eerder, meer en langer last te hebben van opvliegers tijdens de menopauze. Uit enkele wetenschappelijke onderzoeken is naar voren gekomen dat vrouwen die regelmatig bewegen tijdens de menopauze minder last hebben van opvliegers. Dit zou kunnen komen doordat sporten stress verminderend werkt. En stress is een grote uitlokker van opvliegers.

Opvliegers tijdens de menopauze behandelen

Women’s Menopause biedt hulp bij overgangsverschijnselen tijdens de menopauze zoals opvliegers en nachtelijke transpiratie. Het bevat de unieke combinatie van rode klaver en soja. Deze ingrediënten staan bekend om hun positieve invloed bij overgangsverschijnselen zoals opvliegers en nachtelijke transpiratie. Wil je advies over opvliegers en andere overgangsklachten? Maak dan eens een afspraak bij een van onze Care for Women specialisten. Klik hier om een afspraak te maken.