Opvliegers; dit kun je er tegen doen!

Home » Opvliegers; dit kun je er tegen doen!

Het zweet breekt je aan alle kanten uit, elk kledingstuk is er eentje te veel en wat is het toch opeens verschrikkelijk warm.. Lang leve de opvliegers! Dit zal waarschijnlijk heel herkenbaar klinken wanneer je in de overgang zit en last hebt van af en toe een opvlieger. Je bent ook niet de enige, maar liefst 80% van alle vrouwen in de overgang heeft hier last van. Ze kunnen je elk moment van de dag overkomen en je dagelijkse bezigheden flink verstoren. De Care for Women specialistes zijn gespecialiseerd in de overgang en weten alles af van die vervelende opvliegers en andere overgangsklachten. Maak hier een afspraak bij jou in de buurt.

Opvliegers; wat gebeurt er nou eigenlijk?

Een van de boosdoeners van de opvliegers is het hormoon oestrogeen. Wanneer je in de overgang zit, daalt de hoeveelheid oestrogeen in je lichaam. Dit kun je op verschillende manieren merken. Denk aan nachtelijk zweten, vaginale droogte, het verlies van libido en niet te vergeten; de opvlieger.

Oestrogeen heeft een grote invloed op de hypothalamus, een soort thermostaat die zich in de hersenstam bevindt. De hypothalamus houdt de lichaamstemperatuur in de gaten. Doordat er  tijdens de overgang hormoonschommelingen plaatsvinden, is de hypothalamus van slag. Hierdoor kan je lichaam op onverwachte momenten denken dat je oververhit bent en kunnen er opvliegers optreden. Om de warmte uit je lichaam te krijgen wordt het afkoelmechanisme in werking gezet. De bloedvaten in de huid gaan open staan, het zweet breekt je uit en vaak kleur je nog knalrood ook. Alsof dit nog niet erg genoeg is, voel je je na afloop koud en klam door het zweet. Niet bepaald waar je op zit te wachten wanneer je je buiten de deur bevind en je geen schone kleding bij je hebt!

Wat kun je tegen de opvliegers en andere overgangsklachten doen?

Hoewel opvliegers bij de overgang horen, kun je er wel wat aan doen. Gelukkig zijn er een aantal stappen die je ook zelf kunt ondernemen:

  • Kies de juiste kleding: Draag luchtige kleding, het liefst van katoen. Het verstandigst is om de kleding in laagjes te dragen.  Op deze manier kun je altijd iets uit doen wanneer je last hebt van opvliegers. Neem daarnaast altijd wat extra kleding mee. Wanneer je flink gezweet hebt en je je vies en klam voelt, is het fijn als je iets schoons aan kan trekken.
  • Vermijd stress: Wist je dat stress de overgangsklachten en dus ook de opvliegers kan versterken? Probeer in de overgang zoveel mogelijk stress te vermijden en hier zo goed mogelijk mee om te leren gaan. Het uitvoeren van ademhalingsoefeningen kan je helpen ontspannen en de opvlieger helpen te verminderen.
  • Beweeg genoeg: Zorg voor voldoende beweging. Vrouwen die veel bewegen hebben een stuk minder last van opvliegers. Daarnaast is beweging goed voor je lichaam en voor stress. Vooral tijdens de overgang is beweging belangrijk bij het bestrijden van botontkalking en hart- en vaatziekten. Deze aandoeningen komen vooral voor tijdens de overgang, omdat de beschermende werking van het hormoon oestrogeen vermindert.
  • Verkoeling: Zoek tijdens opvliegers verkoeling door een natte, koude doek in je nek te leggen. Dit zorgt meteen voor verschil. Ook helpt het als je de doek tegen je polsen of elleboog houdt.
  • Let op je voedingspatroon: Sommige voedingsmiddelen kunnen opvliegers juist verminderen of versterken. Het is dan ook niet voor niets dat Aziatische vrouwen in de overgang er over het algemeen veel minder last van hebben. In het voedingspatroon van Aziaten zitten veel producten op basis van soja, peulvruchten en bepaalde planten als de luzerne en de rode klaver. In deze producten zit het plantaardige hormoon fyto-oestrogeen, dat helpt tegen opvliegers. Ook zijn er voedingsmiddelen die je beter kunt vermijden omdat ze een opvlieger kunnen versterken. Let daarom goed op welk eten voor jou een positief of negatie effect teweeg brengt wanneer je last hebt van opvliegers! De voedingsmiddelen die je beter kunt vermijden zijn:
  1.  Gerechten die sterk gekruid zijn
  2. Producten waar veel eiwitten in zitten
  3. Witte suiker
  4. Gevogelte en vlees
  5. Thee, koffie, frisdranken en alcoholhoudende dranken.

Hoewel je met deze tips opvliegers helpt te verminderen, zijn de klachten bij iedere vrouw anders. Het is daarom verstandig om je persoonlijke klachten met een specialiste bespreken. Zij kan een advies geven die precies bij jou past. De Care for Women specialiste is gespecialiseerd in de overgang en de bijhorende opvliegers. Zij is zelf vrouw en weet ze wat je doormaakt wanneer je in de overgang zit. Je hoeft je dus zeker niet te schamen!

Care for Women kan je helpen

Wanneer je op consult komt bij een Care for Women specialiste, wordt er samen naar een oplossing gezocht om de opvliegers tegen te gaan. Deze oplossing is afhankelijk van jouw persoonlijke situatie en de ernst van je klachten. Een doorverwijzing van de huisarts heb je hiervoor niet nodig en het consult wordt vanuit de meeste aanvullende zorgverzekeraars vergoed. Maak eenvoudig een afspraak via de online webagenda of bel naar 088-4420442. Loop niet nog langer rond met de opvliegers en andere klachten rondom de overgang. Het is het niet waard!

Maak een afspraak!

Makkelijk en snel via onze webagenda

N

Specialistische zorg

De specialiste is speciaal opgeleid in hormonale problemen. Zij weet als geen ander hoe zij jou kan helpen.

N

Laat ons je helpen

Doorlopen met klachten is vaak niet nodig. Er zijn inmiddels genoeg goede oplossingen.

N

Aandacht vóór jou

De specialiste neemt alle tijd voor je en begrijpt je als geen ander. Zij is immers zelf ook vrouw.

N

Vaak géén eigen risico

De meeste zorgverzekeraars vergoeden de consulten vanuit de aanvullende verzekering. Er is dan geen eigen risico.