Happy (blue) monday!

Blue monday, de meest deprimerende dag van het jaar? Volgens de Brits psycholoog Cliff Arnall wel. Hij bedacht in 2005 formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zicht neerslachtig voelen. Of dit nou daadwerkelijk zo is, wij denken dat wij allemaal wel wat tips kunnen gebruiken om deze donkere dagen door te komen. 

6 tip’s tegen een neerslachtig (blue monday) gevoel!

  1. Samen positief zijn. Positief zijn helpt, zeker als je het samen doet. Lach vandaag extra en geef elkaar complimentjes. Zit je er even doorheen? Lucht je hart bij iemand die je vertrouwt én sluit af met iets positiefs. Dat zorgt bij beiden voor een positief gevoel.
  2. Ontspan! Ja we kunnen dit niet genoeg zeggen, maar neem even de tijd voor jezelf. Zorg voor ontspanning, of het nu lichamelijk of geestelijk is. Doe wat voor jou helpt. Je kunt denken aan mindfulness of yoga. Maar even relaxen in een warm bad, een massage (van je partner), een goed boek met een kop kamille thee of noem maar op! Wat helpt jou ontspannen?
  3. Beweeg. Ook dit kunnen we niet vaak genoeg zeggen. Bewegen helpt echt!  Door te bewegen, komt het hormoon endorfine vrij,  ook wel het gelukshormoon genoemd. Het is een neurotransmitter die je goede humeur stimuleert en waardoor je je gelukkig voelt. Ook hier geven we je de tip: doe wat bij jou past. Een stevige wandeling helpt ook!  

4. Lijstjes? Ja maak lijstjes! Er zijn verschillende soorten lijstjes die je kunnen helpen om positief de dag door te komen. Heb je veel te doen? Maak dan een lijstje met wat je allemaal moet doen maar ook wat je vandaag, of deze week, zou willen doen. Zet ze daarna in volgorde van prioriteit en vink af wat je hebt gedaan. Zorg je er ook voor dat ontspannen en tijd voor jezelf een prioriteit is?
Dan is er nog een lijstje die voor een positief gevoel kan zorgen! Schrijf iedere avond eens drie dingen op waar je blij om of dankbaar voor bent. Doe je dit regelmatig? Dan heb je straks een heel boekwerk van positiviteit! Pak dat er dan bij als je jezelf wat minder vrolijk voelt. 
5. Ga op tijd naar bed. Van voldoende slaap, krijg je meer energie. Van te weinig slaap wordt je prikkelbaar. Dus ga op tijd naar bed. Stel voor jezelf vast wat een goed tijdstip is om te slapen en op te staan, zorg voor een goed dag en nacht ritme. Want van te veel slaap wordt je ook weer moe.
6. Vitamine D. Misschien merk je er vandaag niet direct erg veel van. Maar zorg dat je voldoende vitamine D binnen krijgt, dit heeft op langer termijn goede effecten voor je lichaam en je stemming.  Ga naar buiten, eet voeding met vitamine D (zoals vette vis, ei, vlees of (room)boter), of slik extra hoogwaardige vitamine D. 

Heb je vaak last van depressieve gevoelens?

Misschien is het dan goed om eens professionele hulp in te schakelen, zoals bijvoorbeeld je huisarts. Twijfel je of vind je het vervelend om naar je huisarts te gaan? Ga dan gerust eens langs bij de Care for Women specialiste. Zij kan samen met jou kijken of er bij jou sprake is van een depressie of dat er iets anders aan de hand is, zoals schommelende hormonen. Want als jouw depressieve gevoelens niet worden veroorzaakt door een depressie maar door je hormonen, kan juist de Care for Women specialiste jou uitstekend helpen! Bovendien is de specialiste zelf ook vrouw en begrijpt zij als geen ander hoe jij je voelt. Je maakt hier gemakkelijk zelf een afspraak bij een Care for Women specialiste bij jou in de buurt via de webagenda of via het nummer 0884420442. Een verwijzing van de huisarts heb je niet nodig.