Haaruitval rond de zwangerschap


Bij haaruitval denk je waarschijnlijk niet gelijk aan zwangerschap. Toch is haaruitval een veel voorkomende klacht tijdens en na de zwangerschap.


Haaruitval tijdens de zwangerschap

Door de hormonen die tijdens de zwangerschapsperiode door je lichaam gieren verandert er veel, zo ook je haargroei. Dit kan zowel positief als negatief zijn. De reactie van het lichaam op de hormonen is namelijk bij iedere vrouw verschillend. Zo zijn er namelijk ook vrouwen die geen last hebben van haaruitval, zij krijgen juist een volle haardos. Deze volle haardos is te danken aan het hormoon oestrogeen dat tijdens de zwangerschapsperiode in overvloed in het lichaam aanwezig is.

Maar waardoor komt het nou eigenlijk dat de zwangerschap invloed heeft op je haargroei?
Het uitvallen van je haren is een natuurlijk proces, gemiddeld verliezen vrouwen 50 tot 120 haren per dag. Net zoals de menstruatiecyclus kent ook je haarcyclus verschillende fases namelijk: de groeifase, de overgangsfase, de rustfase en de uitvalfase. Gedurende de zwangerschap zorgt het hormoon oestrogeen ervoor dat je een groot deel van je zwangerschap in de groeifase zit.


Haaruitval na de zwangerschap

Om je als eerste gerust te stellen: haarverlies na de bevalling is heel normaal. Dit komt door de sterke daling van het hormoon oestrogeen.

Je hebt het vast wel eens gehoord ‘negen maanden op en negen maanden af’.  Na de bevalling moet je lichaam als het ware weer resetten en de hormonen moeten weer in balans komen. Hierdoor kan het ook voorkomen dat je schildklier, de eerste maanden tot een jaar, van slag kan zijn. Dit trekt meestal vanzelf weer voorbij.

Gemiddeld merk je haaruitval pas na ongeveer drie maanden. In vrijwel alle gevallen stopt het uitvallen van het haar, hoe lang dit duurt is per vrouw verschillend.   


Wat kan ik tegen haaruitval doen?

Er zijn een aantal factoren die haaruitval positief kunnen beïnvloeden. Wij zetten ze voor je op een rij:

  • Vermijd zoveel mogelijk stress
    Natuurlijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Vooral als je net bent bevallen van je eerste kindje. Alles is nieuw en je wilt het zo goed mogelijk doen. Heb je het gevoel dat je niet tot rust kan komen en misschien wel tegen een depressie aan zit? Zoek dan op tijd hulp bij bijvoorbeeld een Care for Women specialiste. Zij kan je helpen bij een postnatale depressie.
  • Slaap voldoende
    Vooral het eerste jaar zal je (weer) even moeten wennen aan de gebroken nachten. Pak je rustmomenten tijdens het middagdutje van je kleintje. Is dit niet mogelijk omdat je bijvoorbeeld nog een peuter hebt rondrennen? Maak dan met je partner goede afspraken of vraag hulp van vrienden en/of familie.
  • Gezonde voeding
    Na je bevalling, mits je geen borstvoeding geeft, mag je weer alles eten en drinken. Hanteer een gevarieerd eetpatroon dat veel eiwitten, fruit, (groene) groenten, volle granen en gezonde (omega-3) vetten bevat.